söndag 10 februari 2008

Ansvar - mer än bara en plånboksfråga

Marianne Bogle - projektansvarig på CSR Sweden - skriver en tänkvärd krönika (bilaga Dagens industri 7 februari) om synen på CSR och drivkrafter bakom företags arbete med ansvarsfrågor. I sitt dagliga arbete möter Bogle företag som arbetar eller vill börja arbeta med dessa frågor - att CSR idag är en viktig konkurrensfaktor är tydligt. Bogle ser samtidigt ett attitydskifte till ansvarstagandet:

Jag brukar prata om ett attitydskifte - från Krösus Sork till Stålmannen. Utan djupare jämförelser av dessa karaktärer vill jag illustrera att företagen inte har profiten som enda ledstjärna. De är måhända inte Stålmän heller, men sanningen ligger någonstans däremellan - som för de flesta av oss vanliga människor.

Bogle konstaterar - liksom Frank Welvaert, Director of CSR på Johnson and
Johnson (se föregående inlägg) - att många CSR-initiativ inte kan mätas snabbt och enkelt:
... det handlar om uthållighet och att företagen är övertydgade om kraften och potentialen i att ta ett samhällsansvar utöver de krav som lagen ställer.

Krönikan och resten av artiklarna i bilagan hittar du under "bilagor" på Dagens industris hemsida.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog