Ja, vi har diskuterat denna fråga förr här på vår blogg - och nu aktualiseras den återigen i samband med kvällens Agenda. Den kommande debatten i Agenda ikväll lyfts fram på Aftonbladet.se och H&M beskylls för att inte ta sitt ansvar när det gäller barnarbete i Uzbekistan. Enligt Aftonbladet (som hänvisar till SVT) är det nästan en halv miljon barn som plockar bomull på fälten i den forna Sovjetsstaten:
Bomullen som barnen plockar på fälten i Uzbekistan blandas ofta med annan bomull och det är svårt att få klarhet i hur mycket som hamnar hos H&M, uppger SVT.
Enligt SVT ställs H&M till svars på grund av dess uttalande om att de tar avstånd från barnarbete. De arbetar aktivt med att förbättra villkoren i deras leverantörers fabriker. Läs om om H&M:s syn på ansvar och om deras aktiviteter på deras hemsida här.
Agendas upplägg ställer tre frågor på sin spets:
1. Hur långt sträcker sig ett företags ansvar - till deras leverantörer, till leverantörernas leverantörer eller ännu längre?
2. När ska mediernas granskande initativ sträcka sig bortanför de stora, välkända varumärkena?
3. När ska de företag som väljer att inte arbeta aktivt med frågor som rör socialt ansvarstagande granskas?
Läs våra tidigare reflektioner om mediernas bevakning av CSR i inlägget "Att kommunicera socialt ansvar utmanar".
Vi återkommer med våra reflektioner efter Agenda ikväll. Läs mer om programmet här.
söndag 25 november 2007
Var börjar och slutar ett företags sociala ansvar?
Upplagd av Maria Grafström och Karolina Windell kl. 17:57
Etiketter: ansvar, CSR, kommunikation
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar