Det finns förstås inget svar - åtminstone inget enkelt och entydigt - på den frågan. Den amerikanska pr-byrån GolinHarris har frågat 5000 amerikaner i samband med deras årliga undersökning Corporate Citizenship Index (CCI). Undersökningen har ett år på nacken (gjordes i september 2006), men kan ändå fungera som källa till ungefärliga uppfattningar om hur allmänheten helst vill få kännedom om företags sociala ansvar. De fem högst rankade källorna för information var:
- "word-of-mouth" genom familj, vänner, grannar, kollegor och andra som delar samma intressen som jag
- Människor som är personligt påverkade och engagerade i en fråga, aktiv i CSR-arbetet eller som har blivit hjälpt av företagets arbete
- Tidningar eller deras webbsidor
- Internet - genom mina egna efterforskningar, sökverktyg, portaler och medborgarjournalistik
- TV och deras webbsidor
Läs resultaten från hela undersökningen här.
Vi tror att tiden då intressenter endast nöjde sig med att bli informerade är förbi. Idag handlar det om att kommunicera sitt ansvarstagande genom att vara aktiv i dialoger med olika intressenter. Att lyssna, samtala och lära - det vill säga att prata med intressenter - är betydligt viktigare än att endast prata till dem!
2 kommentarer:
Hej Maria och Karolina!
Vet ni något bra sätt ett företag kan organisera sig på om man väljer att ge sina anställda tid, ca 3 h i veckan att engagera sig i välgörande arbete? Jag tänker t ex om det finns någon organisation som förmedlar denna typ av kontakter. Det skulle kunna vara att läsa läxor med ungdomar eller engaera sig för gamla och sjuka på något sätt. Har ni några tips?
Hej Anonym! Testa att gå in på volontärsbyrån.se de erbjuder matchingtjänster mellan företag och ideella organisationer. Det kan också vara värt att kika på Charity Raiting som rankar olika ideella organisationer i Sverige.
Lycka till!
Karolina och Maria
Skicka en kommentar