måndag 29 september 2008

Ny avhandling om CSR och kommunikation

Den 10 oktober försvarar Magnus Fredriksson sin avhandling "Företags ansvar/Marknadens retorik: En analys av företags strategiska kommunikationsarbete"JMG i Göteborg. Magnus tar sig an frågor om Corporate Social Responsibility - eller ansvar som han väljer att kalla det för att inte begränsa sig till CSR-begreppet - från ett kommunikationsperspektiv. De empiriska studierna omfattar samtliga svenska börsnoterade bolags årsredovisningar samt eventuella hållbarhets- och CSR-redovisningar. De ekonomiska frågorna dominerar stort och det är endast större bolag som ger ansvarsfrågorna något utrymme att tala om. Förklaringarna till detta är, enligt Magnus, synlighet och risk:

The more visible the corporation is and the more risks the corporation produces
the more ethics it includes in its rhetoric.

Vi önskar Magnus stort lycka till på disputationen!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte att avhandlingen lät mycket intressant. Finns det någon möjlighet att få ta del av den på något sätt?

Lycka till Magnus :)

MVH/Kajsa (bara_en_brud@hotmail.com)

Anonym sa...

Benjamin var helt fantastisk att arbeta med. Han var extremt tydlig, grundlig och tålamod när han guidade min fru och jag genom låneprocessen. Han var också mycket aktuell och arbetade hårt för att se till att allt var klart innan han stängde lånet.
Mr Benjamin är en låneansvarig som arbetar med en grupp investerare som hjälper oss att skaffa medel för att köpa vårt nya hem. Du kan kontakta honom om du vill få ett lån till en överkomlig låg ränta på 2% RIO E-posta honom. 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Chat: + 1-989-394-3740