Strax innan jul fanns en rad artiklar och annonser i dagspressen om etisk konsumtion. I en av DN:s söndagsbilagor kunde vi i december läsa "Mode - räddar världen med jeans". Artikeln hänvisade till jeansföretaget Nudies engagemang i Amnesty. Nudie släppte inför julen 30 olika t-shirts som illusterade de 30 artiklarna om mänskliga rättigheter. Amnesty uppges få 100 kr per såld tröja. Vad tröjorna kostade framgår inte av artiklen. Etisk konsumtion i all ära men är inte detta bara en kommersialisering av ansvarsfrågor?
torsdag 10 januari 2008
Kan konsumtion rädda världen?
Upplagd av Maria Grafström och Karolina Windell kl. 21:11
Etiketter: Amnesty, DN, Etisk konsumtion, Nudie
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Att det inte uppges vad de kostar kanske beror att butiker i Sverige har fri prissättning.
Tröjor har väl alla ändå och de här är dessutom gjorda i ekologisk bomull.
Om dessutom Amnesty får 100 spänn och folk reflekterar över de mänskliga rättigheterna så ser jag inte riktigt vad haken är?
Skicka en kommentar