Det hävdar Alexander Mason, Observer, i en artikel i den 18 mars i Aftonbladet. I artikeln påstår Mason att allt fler bloggare får betalt av företag för att skriva om vissa ämnen. Att bli bearbetat av olika företag och andra organisationer är dock inget nytt menar Mason, och säger att traditionella medier under lång tid utsatts för bearbetningar. Men skillnaden är att bloggare nu i större utsträckning erbjuds ersättningar. Mason skriver: Det finns nu tecken på att pengar i allt större utsträckning styr vad bloggarna skriver om. Det tydligaste exemplet är semoblog.com som i Danmark startat en tjänst där bloggare kan få mellan 40 och 400 danska kronor per inlägg som skrivs om specifika produkter.
Ytterligare ett orosmoment i denna utveckling är enligt Mason att bloggare börjar skriva om ett ämne och länka till artiklar i DN och SvD för att få ett ökat antal besökare och därmed öka möjligheter till att sälja reklamplatser. Med en sådan utveckling skulle DN och SVD indirekt vara med och styra innehållet på bloggarna, menar Mason.
I den intervjustudie som vi nu genomför bland bloggare har vi fått en mer varierande bild av relationen mellan bloggare och företag. Samtliga bloggare som vi intervjuat hävdar att antalet
pressmeddelanden från PR-konsulter och företag har ökat under den senaste tiden, vilket kan ses som ett uttryck för företagens försök att påverka bloggare att skriva om deras företag eller produkter. Däremot så menar de flesta bloggare att de relativt sällan blir erbjudna produkter eller pengar som ersättning för vissa produkter.
De bloggare vi har talat med bloggar framförallt inom området media, reklam och samhällsfrågor, vilket kan förklara att de inte är den främsta målgruppen för företag att använda som marknadsföringskanal. Istället menar dessa bloggare att det är bloggare inom konsumentnära områden såsom matbloggar, teknikbloggar eller modebloggar som framförallt erbjuds ersättning. Att bloggande kommer bli en framtida försörjningsmöjlighet är det dock få bloggare som vi har talat med som tror. De flesta av de bloggare i vår intervjustudie ser inte bloggandet som en kommersiell sysselsättning. Även om det vore det så är det nästan omöjligt att få så mycket reklamintäkter att det är möjligt att leva på det, säger en bloggare vi talat med. Vidare har bloggarna svårt att tro att så kallade Flogs – fejkblogs där en person bloggar som privatperson men egentligen är köpt av ett företag – kommer att överleva. Bloggosfären är till viss del självsanerande och eventuella flogs kommer därför snabbt att avslöjas.
1 kommentar:
Självklart får populära bloggare gratis produkter "att testa" från företagen. Kosmetika, kläder, prylar...billig marknadsföring.
Skicka en kommentar